Kannanotto puolueemme johtajien valintaan

Moni on kysynyt minulta, vuodesta 2000 puolueessamme vaikuttaneelta toimijalta, ketä/keitä aion äänestää puoluekokouksessamme. Olen todennut, etten osaa sitä vielä varmuudella sanoa, vaan seuraan tilannetta, mutta tämän päivän jälkeen osaan kyllä tarvittaessa sanoa, keitä en ainakaan suosittele äänestettäväksi johtoon, koska en pidä johtajiksi pyrkiviltä sopivana jakaa eduskuntaryhmämme ja puolueemme toimijoita tavalla, JOLLA tänään se on julkisesti tehty. Jokainen politiikassa eduskunnassa toimiva tietää, että tällainen ei vain käy päinsä. Joka ei tätä ymmärrä, ei ymmärrä sitten paljon muutakaan.

Kaikille perussuomalaisille on tärkeää toteuttaa ja toimeenpanna hallituksen mahanmuuttopoliittinen toimenpideohjelma, mutta se tapahtuu hallituksen eduskuntaryhmien voimalla, ei yhdeksällä kansanedustajalla, jotka tekevät nyt omaa henkilökohtaista politiikkaansa. Ulostulo, josta luin äsken verkosta, vahingoitti pahasti puoluettamme hajottaen sitä sisältä. Ei hyvä.

Toivottavasti puolueen johtaminen ei päädy tällaisiin käsiin. Noin ei voida johtaa ihmisiä eikä asioita.

Yhdeksikön sotea koskeva uhkaus punnitaan jo ensi viikolla opposition sote-välikysymyksestä äänestettäessä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (14 kommenttia)

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Olen vähän samaa miettinyt täällä kotosalla. Minulla tuli ajatus, että haluaako yhdeksän edustajan joukko kirjoittaa peräti hallitusohjelman uusiksi, vai mistä on kysymys? Hallituspuolueen kansanedustajilta toivoisi ryhtiä ja lojaaliutta hallitusta kohtaan. Mitähän tuosta vielä kuuluu?

Käyttäjän miesenergiaa kuva
Mikki Nieminen

Näin käy kun hermot pettävät ja vaalitemppuilu voittaa. Kun ei pärjää asialla, hakevat kansanedustajat Juho Eerola, Teuvo Hakkarainen, Laura Huhtasaari, Olli Immonen, Rami Lehto, Jani Mäkelä, Jari Ronkainen, Sami Savio ja Ville Tavio medianäkyvyyttä oljenkorrella.

Kari Kero

Nythän olisi hyvä aika irtautua Soinin yhteiskuntakokeilusta ja hakea vastuullisimpiin puolueisiin vaikuttamaan. Antaisitte kiristäjien suomensisuineen kuihtua omaan marginaaliinsa.

Vesa-Matti Saarakkala

Sotesta äänestetään ensi viikolla kun käsitellään opposition välikysymys. Irtiottajamme voivat silloin näyttää ovatko tosissaan uhkauksensa kanssa.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen
Kari Kero

Aikuiselle miehelle kertoa pitäisi...

Käyttäjän karikulmala kuva
Kari Kulmala

Erittäin hyvä kirjoitus Saarakkalalta. Peli kovenee ennen kesäkuun kokousta.

Jaakko Häkkinen

En kyllä näe sitä mitenkään hajottavana, jos kerran kaikilla kansanedustajilla on sama päämäärä. Toiset vain pitävät asiaa vähän kiireellisempänä eivätkä luota siihen, että hallitustoverit enää toteuttavat perussuomalaisten asiaa sen jälkeen kun ovat saaneet omat hankkeensa läpi.

Toiset taas ovat hitaampia ja hyväuskoisempia ja luottavat siihen, että kyllä ne muutokset ehditään tehdä ja että hallituskumppanit eivät jarruta niitä.

Eli tuo ole missään mielessä hajottavaa toimintaa vaan puolueen etua ajavaa, kun muistutetaan hallitusohjelman tasapuolisuudesta. Hajottavaa on pikemminkin se, että väitetään hajottamiseksi sitä, että ajetaan puolueen etua!

Vesa-Matti Saarakkala

Ehkä näet sen, mitä haluat nähdä, mitä olen jonkin verran kommenttejasi tässä blogipalvelussa lukenut. Tuossa ei ikävä kyllä ollut kuitenkaan kyse muusta kuin oman hännän nostamisesta. Epäilenpä suuresti myös sitä, edistääkö toimintatapa itse asiaa, etenkin, kun mukaan on valikoitu nyt tietty joukko kansanedustajia. Ehkä sylttytehdaskin vielä löytyy. Mutta ensi viikolla sitten äänestetään siitä sotesta. Katsotaan, miten käy ja kuinka tosissaan sinun idolisi ovat.

Vesa-Matti Saarakkala

Jos tämän pelikuvion avaa politiikkaa ymmärtämättömälle, niin tässähän on kyse manööveristä, jossa yhdeksän kansanedustajan joukko asemoi itsensä asemaan, jossa he voivat olla vain voittaja tapahtui mitä tahansa: Jos puolueemme ja eduskuntaryhmämme ajama ja sopima toimenpideohjelma saadaan pikaisesti täytäntöön, ottavat siitä kunnian nämä yhdeksän henkilöä ikään kuin tahtopolitiikan ilmentymänä (työ saada asia aikaiseksi jää kuitenkin koko muunkin eduskuntaryhmän harteille ja riippuu koko ryhmästä) ja jos taas kaikki ei syystä tai toisesta menekään kuten on vaadittu, syntyy kuva siitä, että kyllä tietty joukko eduskuntaryhmästä olisi toiminut tehokkaasti ja saanut aikaan, muttei koko eduskuntaryhmä, jos se ei ollut heidän laillaan valmis kaatamaan nyt sotea esimerkiksi perheenyhdistämispolitiikkaan vedoten. Ainut aukkohan heillä on siinä, uskaltavatko he itse omalla joukollaan asettua eduskunnassa sotea vastaan, jos muu eduskuntaryhmämme ei niin toimi, vai onko kyse vain retoriikasta. Sen me näemme siis pian. Itse epäilen, että koko asiaa ei ole tainnut irtioton tehnyt ryhmä miettiä loppuun. Mitä taas tulee yhteistyökumppaneihimme, he eivät tee mitään yhdeksän kansanedustajan toiveesta ja uhkauksesta, korkeintaan kysyvät, onko puolueemme hajoamassa ja mikä on tilanteemme, kun noin neljäsosa toimii omin päin neuvottelematta omankaan eduskuntaryhmän kanssa. Mihin meitä muita eduskuntaryhmässä itse asiassa oikeastaan tarvitaankaan, herää kysymys? Luuleeko yhdeksän kansanedustajaa voivansa asettaa meidät muut kynnysmatoksi. Meikäläinen peripohjalaisena luonteena ei tule siihen ainakaan taipumaan. Sen takaan.

Vesa-Matti Saarakkala Vastaus kommenttiin #10

Sellainen tarkentava info vielä suurelle yleisölle, että yhdeksikkö ei ole tätä ideaansa esittänyt erillisryhmänsä ulkopuolisille ps-kansanedustajille tai eduskuntaryhmälle eli kyse on tässäkin mielessä puhtaasti oman hännän nostamisesta vailla rehellisiä tarkoitusperiä.

Kari Kero

Et tietenkään näe. Kansallisuusmielisyys ja uusi IKL ei tietenkään näe. Kuntavaalien tulos näyttää toivottavasti silmälappuisille suunnan ja yksisarvisille marginaalin.

Käyttäjän karikulmala kuva
Kari Kulmala

Mitens tuo IKL tähän liittyy? Tiedätkö mikä järjestö se oli?

Käyttäjän PetriHirvimki kuva
Petri Hirvimäki

Kiitos Vesa-Matti. Olihan manooveri. Tästä asiasta tulee mieleen ainakin yksi asia, ja se etenkin.

En sano.

Toimituksen poiminnat