Vesa-Matti Saarakkala

Kevytautot – liikenteen sujuvoittamiselle lisää haasteita ja kannusteita?

Hallitus on tuonut eduskuntaan esityksen kevytautoista. Tavallisia autoja alettaisiin muuntaa 15-17-vuotiaiden menopeleiksi rajoittamalla niiden nopeus 45 kilometriin tunnissa. Ajatuksena on lisätä nuorten  turvallisuutta tieliikenteessä, kun mopoautojen eli kevyiden nelipyörien tilalle voitaisiin ottaa turvallisemmalla korirakenteella varustettuja vaihtoehtoja. Ehkä ne olisivat myös ajan oloon edullisempia, vaikka kyse olisikin vuosimalliltaan melko uusista autoista. Siinä esityksen hyvät puolet yhdestä lähtökohdasta ja tulokulmasta tarkasteltuna. Mutta vain yhdestä.

 

Huonona puolena on pakko nostaa esille se, että kun mopoautot aiheuttavat ”pääteillä” jo ennestään ruuhkia ja ohitustarpeita, niin kun niiden tilalle lanseerataan vielä enemmän tilaa vieviä yhtä hitaita ajoneuvoja, voidaan ruuhkien ja ohitustilanteiden olettaa pahenevan entisestään. Oletettavaa on myös se, että näiden hitaiden ajoneuvojen määrä lisääntyisi merkittävästi nykytilanteeseen nähden. 

 

Samaan aikaan yhteiskunnallamme ei meinaa olla varaa investoida tieverkon kehittämiseen riittävästi. Teiden ”korjausvelkakin” on merkittävä, vaikka nykyinen hallitus onkin sitä pyrkinyt voimakkaasti vähentämään. Mistä siis rahat uusiin nelikaistaisiin teihin ja uusiin ohituskaistoihin kanta- ja valtateillä, jos hitaiden ajoneuvojen määrää lisätään voimakkaasti ja kun nämä hitaat ajoneuvot olisivat jatkossa entistä isokokoisempia? Vai onko tilanne se, että asiasta ei kehdata puhua, kun suunnilleen kaikki tuntevat jonkun perheen, jolle mopoautosta on muodostunut tärkeä osa arkea? En tiedä, miten ennen pärjättiin ilmankin niitä.

 

Itse olen kysellyt, eikö hitaita ajoneuvoja, kuten tällä hetkellä kevyitä nelipyöriä eli mopoautoja, voitaisi kieltää ainakin kaksikaistaisilla kanta- ja valtateillä, mutta siihen ei ole ollut valmiuksia. Ehkä on sitten tärkeämpää, että alaikäisille saadaan lisää näitä menopelejä, joilla päästä kulkemaan ”isoilla” ja raskaastikin liikennöidyillä vilkasliikenteisillä väylillä kuin se, että työmatkaliikenne ja raskas liikenne sujuisivat paremmin. 

 

Ei siis muuta kuin rahaa tiskiin uusiin väylien kehittämishankkeisiin, ohituskaistoihin ja nelikaistaisiin. Kallis ratkaisu, jos asiaa tarkastelee kansantalouden kannalta, mutta niin on pakko toimia, jos mopoautot - ja jatkossa myös ”hidasautot” - kulkevat enenevässä määrin ruuhkaisillakin ”pääteillä”. 

 

Taidanpa lukea tänään iltasaduksi kotikirjastosta löytyviä Hölmölän Hessun tarinoita, mutta en itke itseäni uneen: Uskon vakaasti siihen, että tämä lakihanke saa kaikkien meidän kirstunvartijoiden kädet rahahanojen äärellä heltymään ja suomalaiset saavat entistä leveämpiä baanoja. Ainakin näen siitä unta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Pakkoko sitä on roikkua tuossa 50-luvulta perityvästä mopon 45 km/h rakennenopeudessa? Mielummin nostetaan kevytauton maksiminopeudeksi 60 - 80 km/h ja lisää ajo-opetusta.

Nythän jo T1b luokan traktorimönkijän rakenteellinen nopeus on enintään 60
km/h ja sillä saa ajaa 15 vuotias T kortilla. Moisella traktorimönkijällä voi hinata jopa venettä.

Jos verrataan jotain T1b -luokan traktorimönkkäriä ajo-ominaisuuksiltaan ja turvallisuudeltaan henkilöautoon, niin henkilöauto on joka suhteessa parempi.

Käyttäjän tp83 kuva
Vesa-Matti Saarakkala

Se on hyvä kysymys. Mutta jos nopeutta ei nosteta, pitäisikö mopoautoilla ja kevytautoilla ajaminen kieltää ainakin joillakin kanta/valtatieosuuksilla? Helposti taakse kertyy nykyään satojen metrien letkoja ja samalla sitten väännetään rahoista ohituskaistoihin, nelikaistoihin, puhutaan runkoverkosta ja ylipäätään väylien kehittämisestä. Onko mopoauto päätiellä jokin pyhä lehmä, joka sanelee liikenteen kehittämisen reunaehdot? Minusta nuo menopelit eivät 45 km/h kulkevina kuulu vilkasliikenteisille päätieosuuksille. Suomessa ei uskalleta tehdä tarpeeksi rohkeita päätöksiä edes liikennepolitiikassa, kun aina joku voi loukkaantua ”henkisesti”. Mieluummin verotetaan lisää autoilijoita tai otetaan lisää velkaa tiehankkeisiin.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Niinpä - suuret nopeuserot ovat turvallisuusriski.

Ruukautuminen on kyllä pahin ongelma myös mopoautoilijan kannalta: naapurin mopoautolla ajava tytär kertoi, että lähellä tien reunaa tai jopa pientareella ei kannata ajaa, koska autot ohittavat kovalla nopeudella lähes hipoen. Niinpä hän ajaa keskellä kaistaa, jolloin ohittajan on pakko suorittaa ohitus vasemmanpuoleista kaistaa käyttäen. Hän kyllä ajaisi mielekkään samaa nopeutta kuin muukin liikenne, mutta perusmopoautolla se ei ole mahdollista.

Maanantaina vilkkaalla Sipoon Öljytiellä oli ruuhkaa, mikä syyksi paljastui mopoauto eikä tuo ollut edes ensimmäinen kerta. Minä en kyllä päästäisi omaa lastani mopoautolla ruukaliikenteeseen vilkkaille pääväylille. Nikkilässä asuva tuttu ei uskalla vilkkauden vuoksi edes kävellä Öljytien piennarta pimeällä bussipysäkille, vaikka bussikyyti olisi ilmainen työpaikalle.

Käyttäjän tp83 kuva
Vesa-Matti Saarakkala Vastaus kommenttiin #4
Käyttäjän TeppoRaininko kuva
Teppo Raininko

Minulla ei ole ikinä ollut mitään ongelmaa ohittaa mopoautoa, mönkijää tai edes traktoria maantiellä. Ensinnäkin ne harvoin kovin pitkiä retkiä siellä tekevät. Ja toiseksi, jos ei henkilöautolla pääse näistä ohi turvallisesti ja nopeasti, niin syy ei ole sen hitaamman. Rekka-autolla täydessä lastissa voi tietysti olla hankalampaa, mutta yhtä lailla ne rekat ovat henkilöautoilijoiden hidasteena kuin mopoautot rekkojen. Vähän suvaitsevaisuutta nyt sinne liikenteeseen. Kyllä minuakin joskus harmittavat "alinopeutta" köröttelevät sunnuntai-autoilijat, mutta tosiasiassa heillä on sama oikeus olla liikenteessä kuin minullakin. Ei kaikein kieltäminen ole aina paras ratkaisu.

Käyttäjän eskotnurminen kuva
Esko Nurminen

Ilmastonmuutos -> parempi, että nuoret liikuvat ilman motorisoitua apua.
Sekin puoltaa, että luovutaan koko kevytautohankkeesta

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset