Vesa-Matti Saarakkala

Kaikki blogit puheenaiheesta Mopoautot

Kevytautot – liikenteen sujuvoittamiselle lisää haasteita ja kannusteita?

Hallitus on tuonut eduskuntaan esityksen kevytautoista. Tavallisia autoja alettaisiin muuntaa 15-17-vuotiaiden menopeleiksi rajoittamalla niiden nopeus 45 kilometriin tunnissa. Ajatuksena on lisätä nuorten  turvallisuutta tieliikenteessä, kun mopoautojen eli kevyiden nelipyörien tilalle voitaisiin ottaa turvallisemmalla korirakenteella varustettuja vaihtoehtoja. Ehkä ne olisivat myös ajan oloon edullisempia, vaikka kyse olisikin vuosimalliltaan melko uusista autoista. Siinä esityksen hyvät puolet yhdestä lähtökohdasta ja tulokulmasta tarkasteltuna. Mutta vain yhdestä.

Nuorten kevytautot, parempi kuin muovikopperot!


Heti aluksi "Ei, en ole kieltämässä nuorilta oikeutta ajaa mopokortilla katetulla kulkuneuvolla, vaan päin vastoin haluaisin siirtää 15v. täyttäneet liikkumaan oikealla autolla, joka on läpäissyt EU:n vaatimat turvallisuustestit. Ehdottaisin, että oikeisiin ja turvallisempiin autoihin asennettaisin rajoitin, ettei auto kulje yli 45 km/h ja tällaista autoa voisi 15 vuotias mopokortin omaava kuljettaa liikenteessä, kuten nyt turvatonta muovipurkkia".
Näin esitin täällä puheenvuorossa jo 2013. http://selavii.puheenvuoro.uusisuomi.fi/149246-mopoautot-kiellettava 

Normaali ajokortti jo 16-vuotiaalle - näpertely seis!

Suomi saattaa olla lopulta mahdollistamassa nopeusrajoitetun "oikean auton" ajamisen 16-vuotiaille kuskeille, ja toiveena on hiljalleen päästä eroon hengenvaarallisista mopoautoista. Päällisin puolin, vain otsikosta katsottuna, hyvä uutinen!

Tekniset ja käytännön yksityiskohdat herättävät kuitenkin kysymyksiä, erityisesti kun päättäjät alkavat höpistä jostain L7e-ajoneuvoluokasta.

Mautot paaliin ja autot maaliin!!

Mopoauto asiaan on olemassa mielestäni helppo ja edullinen ratkaisu.

Normaaliin autoon esimerkiksi perheen kakkosautoon, tai tätä tarkoitusta varten ostettuun, mihin tahansa normaaliin henkilöautoon asennetaan nopeudenrajoitin, joka aktivoituu käyttäjän mukaan.

Eli omalla älyavaimella, tai ajokortin viivakoodilla tai jollain muulla vastaavalla helpolla ja yksinkertaisella keinolla.

Eli yksi ja sama turvallinen, hiljainen, mukava, vähäpäästöinen, sopivan kokoinen auto soveltuu lapsen koulu/treeni matkoihin, kun aikuisten, tai vanhempien sisarusten matkoihin.

Vähäpäästöinen kaupunkiliikenne

    Mopoautojen suosio on kääntymässä laskuun. En yhtään ihmettele. On se traktorin ohella varmaan Suomen tieliikenten parjatuin häkkyrä. Kukas ei olisi kolmiota katsellut mieli lipputangonnokassa heiluen. Dieselin pörinä ylämäessä saa jopa pyöräilijänkin lämpenemään. Lapsetkin on jo oppineet kavahtamaan mopoautojen kiroilemista.

    Sähkökäyttöisenä mopoauto olisi kuitenkin vähäpäästöisin autotyyppi, millä kaupunkiliikenteessä kuunaan voisi yksinään liikkua. Laki kuitenkin käytännössä nykyisin lähinnä romuttaa moisen ajatuksen.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä